structuur na de vakantie
ADHD coach
Jorna Postma

Jorna Postma

ADHD coach, podcaster, nerd

#25 Structuur na de vakantie

Structuur na de vakantie. Hoe doe je dat?

De zomervakantie loopt op z’n einde. Straks beginnen de scholen weer, en ook moet jezelf weer aan het werk. Hoe zorg je ervoor dat je na de vakantie weer in een goede structuur komt. Zodat je niet om half negen ‘s ochtends supergehaast en gestresst de kinderen op school afzet, om zelf naar je werk te racen. En je eigenlijk de energie voor de hele dag al grotendeels hebt verbruikt?

Had je voor de vakantie een klein beetje een soort van structuur, die zo’n beetje werkte. In de vakantie heb je dat helemaal los gelaten. Later naar bed, later opstaan, lekker alles laten gaan. Geen vaste structuur, lekker los.

In de vakantie gaat dat nog wel. Je hebt minder verplichtingen, dus er staat minder druk op. Na de vakantie is dat weer anders. Kinderen moeten op tijd op school zijn. Liefst wel met lunchpakketten en gymkleding in de juiste tassen op de juiste dagen.

Hoe zorg je ervoor dat dat lukt? Dat half negen op school niet alleen een soort richtlijn is. Dat je niet streng wordt aangekeken, of aangesproken, als het regelmatig ook tien over half negen is. Dat je kinderen op de juiste dagen de gymkleding mee hebben. Dat jij opgeladen op je werk verschijnt, in plaats van al opgebrand voordat je goed en wel begonnen bent.

In deze aflevering het antwoord, wat alles te maken heeft met voorbereiding en het loslaten van perfectie.

Want ook mijn ochtenden verlopen niet altijd in zonneschijn, regenbogen, glitter en met huppelende eenhoorns.

Shit happens.

Wat je wél kunt voorkomen is dat die ‘shit hits the fan’.

Wil je ook leren hoe je dat doet, in een live workshop? Op 31 augustus geef ik een workshop in Amsterdam, over hoe je dat dan doet, doelen stellen én behalen bij ADHD. Zodat het niet zo groot en overweldigend is dat je er niet aan begint, en makkelijk genoeg zodat je niet na twee weken al de handdoek in de ring gooit.

4 reacties

  1. Leuk om naar te luisteren Jorna. Ik had als goed voornemen om de avond tevoren al de lunch trommeltjes klaar te maken, en dat is me welgeteld één keer gelukt in deze afgelopen 2 weken. De zondagavond voordat school weer begon na de zomervakantie. En wat was dat heerlijk relaxed in de ochtend. We waren die maandagochtend ruim op tijd op school. De keren daarna is het me al niet meer gelukt omdat ik er ‘s-avonds de energie niet meer voor had. Ik ga nu proberen om de lunch trommeltjes direct na de avondmaaltijd de dag ervoor al klaar te maken, en niet ‘s-avonds rond een uur of 20:30. En ik wil proberen om alle kleding van mijn zoontjes netjes in hun kasten te leggen. En niet her en der op stapeltjes te laten liggen omdat ik hun kledingkast niet kan bereiken, doordat er allemaal spullen voor liggen die ik nog op moet ruimen en uit moet zoeken. Maar goed, alles in kleine stapjes, anders kost het veel te veel energie. Ik ga nu even kijken of je ook iets hebt geschreven over de avond routine met kinderen. Ik ben altijd erg benieuwd hoe laat kinderen in andere gezinnen naar bed gaan. Groetjes Mascha.

    1. Dank je voor je bericht Mascha!
      Inderdaad is het makkelijker om dingen alvast klaar te zetten op het moment dat je toch al bezig bent en niet er weer voor in actie moet komen, dat is dan al snel teveel gevraagd. Mijn oplossing voor de lunchtrommels is dat de kinderen dat zelf doen (de oudste dan). ‘S avonds alvast de kleding uitzoeken voor de dag erna scheelt hier heel veel strijd in de ochtend. Over avondroutine heb ik nog niks geschreven, je geeft me wel weer een goed idee voor een onderwerp, dank je! Mijn kinderen liggen er relatief vroeg in, als ik het vergelijk met andere gezinnen. Dochter van 6 (bijna 7) gaat om 7 uur naar bed, dochter van 11 (bijna 12) om 8 uur. Ik ga zelf door de week om 10 uur naar bed en sta om 6 uur op. Mijn kinderen worden om 7 uur wakker. Dat uurtje rust voordat de kinderen wakker zijn, vind ik zoooo lekker!
      Alles in kleine stapjes inderdaad, het heeft mij ook een hele tijd gekost voordat ik een ochtendroutine had die voor mij werkt (en dat kan voor jou weer heel anders zijn).
      Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deel deze post

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Maak van ADHD
JOUW SUPERPOWER

Volg mijn podcast waarin ik jou inspireer en tips geef om van jouw ADHD een gave te maken waar zelfs de NIET-ADHD’er stinkend jaloers op is.

Laat hieronder je naam en e-mail achter en je krijgt van mij een kort berichtje in je inbox wanneer er een nieuwe podcast gereed staat.

”Ik heb een aantal van je podcasts geluisterd en werd op momenten zelfs emotioneel. Zoveel, of misschien wel alles, is herkenbaar. Bedankt voor je openheid en het bespreekbaar maken van ADHD bij vrouwen.” – Amal. 

No worries, ik doe niet aan spammen en ben je er klaar mee dan kun je je makkelijk uitschrijven voor mijn mails.

minicursus
plannen bij adhd

Chaos in je hoofd? Het gevoel dat het allemaal door je handen glipt? Doe dan nu mee aan de gratis minicursus plannen bij ADHD.

Op een simpele manier je leven structureren. ADHD-proof. Het kan écht!

“Wat een uitvinding. Eindelijk sinds jaren weer eens overzicht.  O man je weet niet half hoe lang ik al in de mist loop en mijn leven o zo graag georganiseerd heb.  Kortom heerlijk. Dankbaar Jorna”.                         – Marjan –

No worries, ik doe niet aan spammen en ben je er klaar mee dan kan jij je makkelijk uitschrijven voor mijn mails.