Structuur na de vakantie. Hoe doe je dat?

De zomervakantie loopt op z’n einde. Straks beginnen de scholen weer, en ook moet jezelf weer aan het werk. Hoe zorg je ervoor dat je na de vakantie weer in een goede structuur komt. Zodat je niet om half negen ‘s ochtends supergehaast en gestresst de kinderen op school afzet, om zelf naar je werk te racen. En je eigenlijk de energie voor de hele dag al grotendeels hebt verbruikt?

Had je voor de vakantie een klein beetje een soort van structuur, die zo’n beetje werkte. In de vakantie heb je dat helemaal los gelaten. Later naar bed, later opstaan, lekker alles laten gaan. Geen vaste structuur, lekker los.

In de vakantie gaat dat nog wel. Je hebt minder verplichtingen, dus er staat minder druk op. Na de vakantie is dat weer anders. Kinderen moeten op tijd op school zijn. Liefst wel met lunchpakketten en gymkleding in de juiste tassen op de juiste dagen.

Hoe zorg je ervoor dat dat lukt? Dat half negen op school niet alleen een soort richtlijn is. Dat je niet streng wordt aangekeken, of aangesproken, als het regelmatig ook tien over half negen is. Dat je kinderen op de juiste dagen de gymkleding mee hebben. Dat jij opgeladen op je werk verschijnt, in plaats van al opgebrand voordat je goed en wel begonnen bent.

In deze aflevering het antwoord, wat alles te maken heeft met voorbereiding en het loslaten van perfectie.

Want ook mijn ochtenden verlopen niet altijd in zonneschijn, regenbogen, glitter en met huppelende eenhoorns.

Shit happens.

Wat je wél kunt voorkomen is dat die ‘shit hits the fan’.

Wil je ook leren hoe je dat doet, in een live workshop? Op 31 augustus geef ik een workshop in Amsterdam, over hoe je dat dan doet, doelen stellen én behalen bij ADHD. Zodat het niet zo groot en overweldigend is dat je er niet aan begint, en makkelijk genoeg zodat je niet na twee weken al de handdoek in de ring gooit.