FAVORIETEN

Weet je wat het is met ADHD? Het is soms best lastig. Dat hoef ik jou niet te vertellen. Gelukkig zijn er wel een hoop dingen die het een stuk gemakkelijker kunnen maken om ermee om te gaan.

Een aantal van mijn persoonlijke favorieten vind je hieronder.

Van boeken tot tech tot tools om lekker te slapen. Ik gebruik ze ook écht zelf. 

En ik kan niet meer zonder.

Boeken

De schrijver van dit boek ontmoette ik een tijd geleden op de gezondheidsbeurs, waar hij dit boek promootte. Het ultieme antistress boek. Ik interviewde hem er ook over voor de podcast, dat interview kun je hier luisteren.

Ook met Veronique Prins nam ik al een keer een podcastaflevering op. Over ADHD en succesvol. Zij is een succesvolle vrouw mét ADHD. En schreef dit boek. Voor als je een eigen bedrijf hebt en af en toe wel een schop onder je kont kan gebruiken.

Dit is een echt no-nonsense boek over de industrie achter ADHD. Schrijver Laura Batstra vertelt precies wat er mis is én hoe we dat in de toekomst kunnen rechtzetten. Ik zeg altijd dat ik ADHD niet als stoornis zie, en dat is ook eigenlijk de strekking van dit boek.

Rutger Bregman staat bekend als groot voorstander van een universeel basisinkomen. Na het lezen van dit boek ben ik dat ook. 😀

 

Hulpmiddelen

Een van de dingen waar ik écht niet meer zonder kan is een noise cancelling koptelefoon. Dit is de beste die ik kon vinden toendertijd. En hij voldoet prima! Voor bijvoorbeeld in het OV, maar ook als ik aan het werk ben en de kinderen zijn thuis. Of eigenlijk sowieso als ik aan het werk ben, want ik woon in een wijk waar veel gebouwd wordt en dus veel achtergrondlawaai. Het filtert niet alles weg, wel een hele hoop! 

(soms doe ik ‘m zelfs op als ik ga slapen en er is buiten geluid)

Mijn dochter heeft de laatste twee jaar van de basisschool hierop gezeten. Hielp als een tierelier om haar bij de les te houden. Doordat je constant je houding moet corrigeren is je brein daar al druk mee bezig en hoeft het je niet af te leiden van de les.

Zelf gebruik ik ‘m ook als ik saaie klusjes moet doen, zoals de administratie. Of als ik merk dat ik pijn in m’n rug krijg. En voor lange stukken ligt er ook altijd eentje in de auto.

 

Ik slaap al jaren met een slaapmasker. En eigenlijk veel te lang met de goedkoopste, die net niet lekker zit en eigenlijk dubbelklapt, zodat er evengoed nog licht onderdoor komt. Sinds ik deze heb niet meer. Hij is licht, superzacht en zit héél comfortabel. 

Zelfs bij een migraineaanval (heb ik heel soms) zit deze heel comfortabel.

Goed slapen is super super super super belangrijk. Bij ADHD komen slaapstoornissen heel erg vaak voor. En daar kun je best iets aan doen door bijvoorbeeld de randvoorwaarden zo goed mogelijk maken. Ik sliep tot voor kort op een kussen van al 15 jaar oud. En dacht dat dat niet zoveel verschil zou maken.

Boy was I wrong. Sinds ik dit kussen heb, slaap ik zoveel beter. En word ik een stuk minder stijf wakker. Dit is écht de investering in jezelf waard.

Als je af en toe naar mijn podcasts luister, dan weet je dat ik een ongelooflijk grote hekel heb aan alles wat met huishouden te maken heeft. Deze kreeg ik voor mijn verjaardag en alhoewel ik niet een voorstander ben van huishoudelijke artikelen als verjaardagskado (echt niet zelfs!), ben ik hier elke dag toch heel blij mee. Hij heeft de woonkamer al gestofzuigd voordat ik beneden kom elke dag. En dat scheelt toch echt wel heel veel tijd. Om het over frustratie nog maar niet te hebben.

We weten allemaal dat lichaamsbeweging supergezond is. En we weten ook allemaal dat dat niet vanzelf gaat. Bij mij ook niet. Dus moet ik mezelf soms tricken om het toch te doen. Wat bij mij heel goed helpt is om een yogamat naast m’n bed te leggen. Op die manier sta ik ‘s ochtends al meteen op de mat, en is de kans vele malen groter dat ik dan wat rek- en strek oefeningen doe. Waar ik de hele dag profijt van heb als ik dat gedaan heb. Deze is lekker zacht aan m’n voetjes.